סאו מיגל - אננס, מעינות חמים והרבה ירוק

לפרק א' : האזוריים – רקע כללי

לאחר טיסה ארוכה עם קונקשיין של שעתיים בליסבון נחתנו בסאו מיגל. כבר מלמעלה זהר הצבע הירוק של האי מבעד לעננים. האי סאו מיגל הוא אי המרכזי באיים האזוריים וכן האי הגדול ביותר. הוא ניקרא "האי הירוק" וזאת בגלל שדות המירעה, העמקים ויערות הגשם שבו.

בכל אחד מהאיים שדה תעופה קטנטן עם מסלול נחיתה אחד ומיגדל פיקוח. עוד לא הספקנו להכנס לבנין וכבר ראינו את המזוודות שלנו על המסוע הפיצפון. שדה התעופה בסאו מיגל נמצא בפונטה דלגדה, בירת האי ובכלל האיים.

לקחנו את הרכב ונסענו כעשרים דקות למלון שלנו לשישה ימים הקרובים, Pestana Bahia Praia Nature & Beach Resort . המלון יושב ממש על החוף הדרומי של האי וצמוד לאוקינוס ומושלם מבחינת המיקום שלו – מרכז האי. חציית האי לרוחבו (החלק היותר ארוך שלו) לא לוקחת יותר משעה וחצי ולכן אין טעם להחליף לינה באי.

פרטים טכניים:

רכב: מנוע חיפוש מצוין economy car rentals . הם עובדים גם עם חברות השכרה קטנות שלעיתים מאפשרות עלויות נמוכות בשוק. אפשרות ביטול עד 48 שעות לפני איסוף הרכב.

קלדרת פורנש

למחרת קמנו בהתלהבות רבה להכיר את המקום המקסים שהגענו אליו. דבר ראשון בדקנו את המצלמות באי ואת התחזית. ראיתי ששתי קלדרות הידועות באי נמצאות בערפל ולכן היעד שנבחר הוא פורנש. פורנש הינה עיירה חמודה ויפה מאד שהיא המקום הכי תרמי ופעיל מבחינה גאולוגית באי. במרכז העיירה גייזרים מתפרצים ויש בה מעיינות חמים שעשירים במנרלים וברזל, גנים בוטנים וקלדרה יפה. בדרך לפורנש ביקרנו באגם המקסים והנסתר הבא:

סאו מיגל Lagoa do Congro האיים האזוריים

בדרך עצרנו בתצפית מהממת על הקלדרה של פורנש שהצליחה להוציא קריאת התלהבות אפילו מהבן הקטן שלי שבדרך כלל קשה להלהיב אותו מנופים..

עמק פורנש תכנון טיול בהתאמה אישית האיים האזוריים

בתכנון, טיול אופניים בפורנש ובקלדרה. בפועל, שתי מקומות השכרת אופניים שאיתרתי מראש לא נמצאו…לאחר בירור עם המקומיים איתרתי את אחד מהם שעבר למקום חדש. בעלת המקום הסבירה לנו כיצד להגיע מהעיירה לקלדרה ויצאנו לדרך. עד מהרה הבנו שהיא שכחה להגיד לנו פרט מאד חשוב…שהדרך לקלדרה היא בעליה ארוכככהההה בכביש! כשקלטנו שזה המצב כבר היה מאוחר מידי ועם הרבה מוטיבציה ועידוד לבן הקטן הצלחנו לעבור אותה והגענו לאגם פורנש.

באגם ישנו איזור גיזרים נוסף שבו מבשלים תבשילים בבטן האדמה! בשש בבקר מכניסים סיר, מכסים ובאמצע היום מוציאים אותו מהאדמה ומביאים למסעדות בעיירה.

פורנש Furnas Lake האיים האזוריים
פורנש אופניים תכנון טיול האיים האזוריים טיולי אופניים עם ילדים

מקום מדהים נוסף בעמק פורנש הוא הגנים הבוטניים – טרה נוסטרה. בגנים ניתן לראות מינים רבים של צימחייה שמתאימה לאיזור והם בין המדהימים ביותר שראיתי! בנוסף במקום בריכה טרמית של כמעט 40 מעלות. אנחנו הגעו אליהם בסוף היום אז לא הספקנו להכנס ורק עשינו סיבוב בגנים.

סאו מיגל טרה נוסטרה האיים האזוריים
תכנון טיול בהתאמה אישית סאו מיגל טרה נוסטרה האיים האזוריים

מעונינים ביעוץ ותכנון טיול בהתאמה אישית לאיים האזוריים?

לחצו כאן

או התקשרו 052-2223023

מוזמנים לעקוב אחרי גם בפייסבוק ובאינסטגרם

קלדרת סטה סידדס

למחרת, מה שהפך לנוהל, דבר ראשון בדקתי מה המצב במצלמות. לשמחתי ראיתי שאחד המקומות המפורסמים של האי, אגמי סטה סדידס, ניראים במצלמות. כולי מלאת התרגשות החלטתי שזה היעד להיום. לפני שיורדים לאגמים הדרך מטפסת לאחד המקומות הגבוהים באי שממנו תצפיות רבות לעבר הקלדרה של סטה סדידס. תצפיות אלו נחשבות המפורסמות באי ואכן מצדיקות את הסטטוס שלהם. בדרך רואים עוד קלדרות קטנות יותר ואגמים מיוחדים.

תכנון טיול בהתאמה אישית סאו מיגל Miradouro do Pico do Carvao האיים האזוריים
סאו מיגל Lagoa do Canario האיים האזוריים
סאו מיגל Sete Cidades תכנון טיול בהתאמה אישית לאיים האזוריים

תצפיות אלו הן המקומות הבודדים באי בהם ראינו קצת יותר עומס תיירים אבל גם את זה קשה להגדיר כעומס.

לאט לאט גלשנו לעבר האגמים למטה. הדרך המובילה אליהם מדהימה ומכוסה משני צדדיה בפרחי ההורטנזיה. ניתן לבקר באגמים למטה בטיול אופניים או שייט בקיאק. כמובן שיש מסלולי טיול רבים המובילים מהתצפיות למעלה לאגמים למטה. אנחנו ויתרנו עליהם כיוון שהם חד כיווניים וארוכים. בחרנו לטייל לאורך האגמים באופניים כשעתיים. אנחנו השכרנו כאן:

יש אפשרות גם לשכור אופניים חשמליות בליווי GPS ומפה.

אחת הפעילויות הכיפיות ביותר להכירות עם אגמי סטה סידדס הינה שייט בקיאק. ישנם קיאקים מכל הסוגים, לבודד, זוג או אפילו למשפחה. יש להזמין מראש.

סאו מיגל Sete Cidades האיים האזוריים azores
סאו מיגל Sete Cidades אופניים האיים האזוריים טיולי אופניים עם ילדים רכיבה משפחתית

סיימנו את היום באחד המקומות המדליקים באי – בריכה טבעית של האוקינוס שבה מתערבבים המים הקפואים של האוקינוס עם מים טרמיים ויוצרים טמפרטורה אידיאלית לרחצה! בבריכה שמו חבלים שניתן לאחוז בזמן גאות כשיש יותר גלים.

סאו מיגל Ponta da Ferraria האיים האזוריים azores

קלדרת פוגו

אגם פוגו באי סאו מיגל כאילו משחק אותה קשה להשגה. הוא נמצא בקלדרה הכי גבוהה באי ו-90 אחוז מהזמן נמצא בערפל מוחלט. עוד בארץ עקבתי אחריו במצלמות האי ולרב ניראה מסך אפור ומייאש. זהו אגם פראי ומיוחד ומאד רציתי לראותו. ביום למחרת התעוררנו ליום שימשי ומיד בדקתי את המצלמה. בדיוק עכשיו היא החליטה להפסיק לעבוד והראתה תמונה מיום קודם ב-11 בלילה. מכיוון שהיה כלכך שימשי בחוץ והאגם היה 20 דקות נסיעה מהמלון הימרתי עליו. יצאנו לדרך שעולה אליו כאשר מידי פעם תצפיות שבהן ניתן לראות את החוף הדרומי ולפעמים את החוף הצפוני של סאו מיגל. ישנן תצפיות שאפילו ניתן לראות את שניהם! לבסוף הגענו לתצפית הגבוהה ביותר וזה מה שניגלה לפנינו:

אגם פוגו fogo תכנון טיול בהתאמה אישית האיים האזוריים

על מנת לבקר באגם יש לרדת בשביל שבנוי ממדרגות בטבע, ניראה פשוט אבל ממש לא. המדרגות גבוהות והירידה והעליה מאתגרות. האגם עצמו הוא שמורת טבע ואסור להכנס אליו. הנוף מאד פראי וראשוני.

בדרך חזרה למעלה שהיתה מאתגרת התחיל גשם שהתחזק והתחזק. למרות כל האזהרות שקראתי ושמעתי שבאיים האזוריים אי אפשר לסמוך על מזג האויר ויום שימשי עלול להפוך לגשם וערפל, לא לקחנו את מעילי הגשם…

חזרנו לרכב ספוגים במים ולא נישאר איזור אחד בגוף יבש. זאת היתה ההכירות הראשונית שלנו עם מזג האויר הפכפך.

למזלינו יצא שהמקום האופטימלי באי לבילוי במזג אויר כזה היה עשר דקות מאיתנו. מעיינות חמים טרמיים בתוך הג'ונגל…מיד נסענו לשם. כמובן שהמקום מתאים גם לבילוי בכל מזג אויר אחר.

סאו מיגל Caldeira Velha האיים האזוריים

למחרת בבקר מזג האיר היה ניראה כאילו לא החליט מה הוא רוצה להיות. בגלל חוסר הודאות הקבועה החלטנו להתעלם ולנסוע למסלול מקסים ביער גשם אשר מוביל למפל יפיפה במזרח האי. במהלך הנסיעה השמיים קדרו וערפל כבד התחיל לעטוף אותנו…

הוויז הוביל אותנו דרך פורנש (שבה ביקרנו ביום הראשון) ועשינו עצירה קטנה לראות את הגיזרים שפורצים ממש במרכז העיירה. המקומיים מכניסים לשם שקים עם תירס ומבשלים אותו כך

פורנש תכנון טיול בהתאמה אישית האיים האזוריים
פורנש furnas האזוריים

לאט לאט הבנתי שכנראה הסיכויים שנצליח לעשות את המסלול לא גבוהים. אבל המשכנו בכל זאת. לאחר שעת נסיעה הגענו אך הגשם סירב להפסיק…ואף התגבר. הבנו שאין לנו ברירה אלא לעשות אחורה פנה ושבנו חזרה.

בדרך חזרה הוויז הוביל אותנו דרך מפעל התה שבאי. האיים האזוריים זאת המדינה היחידה באירופה שיש בה שדות תה בגלל מזג האויר והאקלים פה. נכנסנו לסיור קצר במפעל שמייצר תה ירוק ותה שחור.

סאו מיגל Gorreana Tea Factory האיים האזוריים

לאחר הסיור הקצרצר הגשם נירגע מעט והפך לטיפטוף קל. יצאנו למסלול חמוד ומסומן בשדות התה לקצת איורור. הגשם היה עקשן ולכן מיד אחרי המסלול כיוונו את הוויז לקניון בפונטה דלגדה לבילוי אחה"צ.

לא התכוונתי לוותר על המסלול ביער למפל ולכן יום למחרת שוב ניסינו את מזלינו ויצאנו לדרך. שוב המזג אויר לא היה ניראה כזה מעודד אבל כשהגענו ליעד הגשם היה ממש חלש ולא נורא הפריע. בתחילת המסלול קיבלו את פנינו בשמחה שלישית חתולים ותרנגול יפיוף שהם אימצו.

סאו מיגל Salto Do Prego האיים האזוריים sao miguel

בכלל יש פה קטע באיים האזוריים של תרנגולים וברווזים שמסתובבים להם בכל מיני מקומות בחופשיות:

המסלול עבר ליד נהר ביער גשם מהמם!! קצת בוצי בגלל המזג אויר שבו טיילנו. המפל צנח בעוצמה רבה. בימים שימשיים אפשר לרחוץ בבריכה בתחתיתו אך כשאנחנו ביקרנו נפילת המים היתה חזקה וגם הזרימה. למרות שהכל היה מעורפל ומעונן לא הרגשנו זאת במסלול מכיוון שהוא עובר ברובו ביער גשם סמיך.

חזרנו לאוטו מאושרים שהצלחנו לעשות את המסלול והתחלנו בנסיעה לכיוון החוף המיזרחי של האי – איזור נורדסטה. איזור זה נחשב מרהיב ביופיו בגלל הצוקים הירוקים שנופלים בעוצמתיות לים. אבל…האיים האזוריים…כמו שכבר הבנו..הם אלה שמנהלים אותנו ולא אנחנו אותם ובדרך התחיל ערפל כלכך כבד שלא ראינו מטר קדימה. חוץ מהידיעה שכרגע בנוף יש ים לימיננו לא היתה לו שום עדות…

בהמשך הסיפורים שלי ניתן לראות שגם ההיפך עלול לקרות. יום שמתחיל גשום מעונן ומעורפל הופך להיום שימשי מדהים.

למחרת הגיע יום העזיבה של האי סאו מיגל והמעבר לאי פלורס. אחרי יומיים גשומים דוקא היום השמש יצאה והמזג אויר בחוץ היה היפה ביותר מאז שהגענו לאי!

הטיסה שלנו היתה בצהריים אז החלטנו לעשות סיבוב קצר עם הרכב כדי להנות מהשמש היפה. עלינו שוב לאגם פוגו היפה ובחזרה עצרנו במפל חמוד באיזור. משם מיהרנו לשדה הקטן בפונטה דלגדה למטוס הפרופלור (כן, ככה טסים בין האיים) שיביא אותנו לאי פלורס – אי קטנטן והמערבי ביותר באזוריים.

תכנון טיול בהתאמה אישית האיים האזוריים azores

אטרקציות, אקשיין ואקסטרים בסאו מיגל

באי סאו מיגל קיימות כמה חברות המתעסקות באקסטרים מסוגים שונים. בעיקר אטרקציות הקשורות במים.

♥ קניונינג. אחת האטרקציות הכיפיות ביותר! טיול בתוך ערוץ של נחל המלווה בגלישה ממפלים או קפיצה. הפעילות מתאימה החל מגיל חמש ואורכת כשלוש שעות במקום קסום ביותר הניקרא בשמורת Riberia do Caldeiros. יש להזמין מראש מקום לפעילות (החברה מומלצת ביותר):

♥ שייט לצפיה בלויתנים. האיים האזורים הינם אזור מצוין לצפייה בלויתנים. חודשי האביב והקיץ הם הזמן האופטימלי לכך. בנוסף ללויתנים ניתן לראות גם דולפינים. חברה מצוינת לשייט כזה וכן לשחייה עם דולפינים:

♥ שייט קיאקים. בצמוד לאי סאו מיגל נמצא אי הטבעת Vila Franca. זהו הר געש עתיק ששקע ובתוכו בעצם בריכה טבעית. אחת הדרכים החוויתיות להגיע אליו היא באמצעות קיאקים. ניתן להזמין כאן:

אופצייה רגועה יותר לשייט קיאקים היא באגמי סטה סידדס, ניתן להזמין כאן:

♥ טיול טרקטרונים. ניתן לצאת לטיול רכוב חוויתי של חצי יום לאגם פוגו או לאגמי סטה סידדס. הטיולים מלווים בנוף עוצר נשימה של פסגות ירוקות ואוקינוס. שריינו מקום כאן:

פרק הבא, על הביקור באי פלורס הקטנטן – האי הורוד ובאי השכן – האי קורבו. לפרק ג' – פלורס וקורבו – אנחנו כמעט באמריקה. וגם קצת פאיאל.

מעונינים ביעוץ ותכנון טיול בהתאמה אישית לאיים האזוריים?